forside2-2.jpg

Din renovering er en skattekiste af gode historier

Fem webfilm fra renoveringen af Løvvangen i Aalborg zoomer hver ind på centrale aspekter i en renovering – og lægger fem forskellige perspektiver på processen. I filmene foregår effektiv formidling af erfaringer, samtidig med at buketten af film bliver et håndgribeligt eksempel på, at enhver renovering rummer mange væsentlige historier – der bare venter på at blive fortalt.

»Med en film kunne vi bringe mennesker af kød og blod i spil med bygningerne før, under og efter renoveringen.«

Jens Erik Grøn, direktør i Sundby-Hvorup Boligselskab

Hvilke historie kan du fortælle om en renovering? Her i artiklen er i hvert fald fem bud fra Løvvangen. Området administreres af Sundby-Hvorup Boligselskab, og direktør Jens Erik Grøn slår fast:

»Med en film kunne vi bringe mennesker af kød og blod i spil med bygningerne før, under og efter renoveringen. Filmene var med til at virkeligøre processen og gøre den nærværende

Løvvangen i Aalborg har i fire år været betegnet som Nordjyllands største byggeplads. Her gennemgik 818 boliger i 20 blokke og godt 2000 beboere en omfattende renovering til ca. 700 millioner. Den omfattende proces er blevet dokumenteret under og efter renoveringen i form a fem webfilm, der hver især fortæller om centrale aspekter i den konkrete renovering – fortællinger, der samtidig vil kunne genfindes i der fleste renoveringer landet over.

 

Tekst 1

Byggeprojektet: »To tog er rullet igennem Løvvangen fra 2011-2015«

Med filmen om selve byggeprojektet ser vi, hvordan stærk styring og lokal forankring (i bogstaveligste forstand) var med til at bringe renoveringen på skinner.

  

Tekst 2

Beboerinddragelsen: »Det er jo også beboerne, der skal tage ejerskab til projektet - når alt kommer til alt, er det jo deres hjem. «

Se, hvordan masser af planlagt kommunikation (fx på blokmøder) skulle skabe forankring af helhedsplanen og transformationsprocesserne.

 

Tekst 3

Områdetransformation: »Jeg tror på, at det bliver kanon!«

Den gennemgribende områdetransformation havde også sigte på ’livet mellem husene’ – og derfor var det afgørende at få beboerne med på vognen.

 

Tekst 4

Genhusning: »Jeg vil gerne låne jeres lejlighed.«

Genhusningskonsulenten (den personlige kontakt) var afgørende i at sikre en håndholdt og respektfuld renovering af områdets godt 818 hjem.

 

Tekst 5

Bydelsskabelse: »Vi alle er med til at bestemme.«

At bo alment betyder også, at vi alle er med til at bestemme, hvordan boligområdet skal udvikle sig. Med renoveringen slår Løvvangen nu dørene op til en nyskabt almen bydel i Aalborg.

 

Tilbage på kontoret

Tilbage på kontoret i boligselskabet sidder direktør Jens Erik Grøn og kan se tilbage på en udfordrende, men vellykket kommunikationsindsats. Han betoner, at filmene har et dobbeltsigte. Dels har filmene fortalt områdets renoveringshistorie til omverdenen (fx i forhold til potentielle beboere), dels har de været afgørende i arbejdet med at formidle og forankre forankringsprocesserne internt – blandt selskabets ansatte og områdets beboere.

Billede af erik
»Du er nødt til at kaste dig ud i selve produktionen selv, og det du laver skal passe til netop din afdeling og dine udfordringer.«

Jens Erik Grøn, direktør i Sundby-Hvorup Boligselskab

Webfilm og vægopslag hånd i hånd

I den planlagte kommunikation, der fulgte områdets renoveringsproces, indgik formidling med webfilm som et mindre, men vigtigt, tandhjul i en større informationsindsats, der spænder over både elektroniske og mere konventionelle medier. Direktøren peger på, at filmene blev lagt på deres egen hjemmeside og på Landsbyggefondens kanal på YouTube. 

Desuden er filmene en vigtig medspiller, når boligselskabet deltager i møder og skal fortælle om dele af processen. Så filmene har dels stor intern værdi, dels er de også gode til at give folk konkrete billeder og historier fra processen. Og så er det en hurtig og slagkraftig formidling. Og som direktøren med underspillet nordjysk humor bemærker, så »kommer man ikke til at gabe en hel masse, mens man ser med!«

Direktøren i førersædet

Erkendelsen af kommunikationens vigtighed i en forankringsproces (og gunstige ressourcemæssige forhold internt i boligselskabet) har betydet, at direktør Jens Erik Grøn selv er dumpet ned i produktionens førersæde:

»Jeg har taget opgaven på mig, fordi det er vigtigt for hele organisationen – både indad og udad. Jeg har jo ikke trykket på knapper, men kommet med idéer og tanker til manuskriptet – og så har vi brugt professionelle til at koble tankerne sammen.«

Området har gennemgået et væld af forandringer over de seneste år. En masse ting har været op i luften – og nu skal de lander på jorden igen og forbedringerne begynde at virke. Og det skal filmene understøtte.

Der findes ingen ’One size fits all’

Jens Erik Grøn brugte en del energi på at samle og forme processen omkring produktionen af webfilm – og disse erfaringer vil han gerne give videre. Men de kommer med en vigtig modifikation: 

»Min grundlæggende anbefaling er, at man kun kan komme noget af vejen ved at følge, hvad andre har gjort. Du er nødt til at kaste dig ud i selve produktionen selv og få nogle erfaringer – det, du laver, skal passe til netop din afdeling og dine udfordringer. Der gælder både, når man skal lægge sig fast på, hvad der skal fortælles, hvordan det skal fortælles – og hvordan strukturen bag skal være. «

Skal du også i gang med webfilmsproduktion - så se her:

Opstarts-kit

Landsbyggefonden har udarbejdet et opstarst-kit til dig, der står foran produktionen af en webfilm i forbindelse med en støttet renovering.

Læs og se her - så er du bedre klædt på til at indgå i en dialog med et professionelt produktionsselskab.

Se guides og find det officielle notat fra Landsbyggefonden.