Webinar om lærlingeindberetning

Dette webinar blev afholdt d. 21. september 2023.

Opsummering af webinaret

Tidskode: 00.00.00
Moderator Lars Græsborg Mathiasen byder velkommen på vegne af Landsbyggefonden til dagens webinar om indberetning til lærlingeportalen. Webinaret varer 33 minutter.

Tidskode: 00.01.13
Lars Græsborg Mathiasen præsenterer Anita Pedersen, der er teamchef hos Bystrategisk Team i Landsbyggefonden.

Tidskode: 00.02.02
Anita Pedersen præsenterer dagens program, der indeholder fire punkter:
1. Baggrund for indberetningen
2. Sådan gør du – præsentation af systemet
3. Spørgsmål
4. Bygherrer skaber lærepladser v. Mette Kristensen, Byggeherreforeningen.

Tidskode: 00.02.22
Anita Pedersen fortæller om baggrunden for indberetningen. I forbindelse med Grøn Boligaftale 2020 kom der en ny målsætning om, at 14 % af de beskæftigede ved almene renoverings- og nybyggerisager, støttet af Landsbyggefonden, skal være lærlinge.

I 2021 blev dette udmøntet i et nyt regulativ fra Landsbyggefonden. Undervejs blev målsætningen omdannet til et krav, som boligorganisationerne skal leve op til. Derfor skal boligorganisationerne indberette til Landsbyggefonden, hvormed sektoren kan blive benchmarket på kravet.

Derudover kom der i 2022 en ny udbuds- og tilbudslov, der ændrede begrebet 'lærlinge' til 'personer under oplæring' i målsætningen. Ændringen kom på baggrund af en EU-vurdering om, at man ikke kunne garantere, at kravet om lærlinge specifikt ikke ville være konkurrenceforvridende. Derfor har Landsbyggefonden ændret betegnelsen på linje med andre dele af embedsværket. Selvom det hedder lærlingeindberetning, bliver boligorganisationerne dog målt på målsætningen om ’personer under oplæring’.

Tidskode: 00.03.46
Anita Pedersen uddyber formuleringen ’personer under oplæring’. Betegnelsen dækker over personer under uddannelse inden for uddannelser, der er godkendt af myndigheder eller arbejdsmarkedets parter, og hvor praktik-, elev eller lærlingeforhold indgår som en del af uddannelsen. Endvidere indgår personer under anden oplæring også i betegnelsen.

Landsbyggefonden har valgt at udmønte begrebet i to grupper, som boligorganisationerne skal indberette for: Lærlingegruppen og gruppen, der hedder ”Anden oplæring”. Personer under anden oplæring er personer, som eksempelvis er i virksomhedspraktik eller underlagt andre former for oplæringskrav eller aktiviteter, hvor personen opnår den nødvendige faglighed til efter endt oplæring at kunne varetage de pågældende opgaver selvstændigt.

Tidskode: 00.04.45
Anita Pedersen beskriver, hvordan Landsbyggefonden konkret måler de 14 %. Fonden anvender en beregningsmodel. Modellen beregner antallet af beskæftigede (målt i årsværk) ud fra den byggesum, som boligorganisationen får ved Skema B. Der er tale om en teoretisk model, hvorfra fonden måler og benchmarker de 14 %. Målet er også at gøre det konkret og håndgribeligt for boligorganisationerne, hvilket kan lette dialogen med entreprenørerne. Det er den samme beregning, som man finder i indberetningssystemet.

Herefter fortæller Anita Pedersen, hvad der konkret skal indberettes i systemet. Man skal indberette på de enkelte sager, der har fået tilsagn under Grøn Boligaftale, der har effekt fra begyndelsen af 2020 til slutningen af 2026. Dette gælder både for nybyggeri og renoveringssager. Man skal indberette antallet af lærlinge målt i årsværk. Det skal man også gøre for personer i ’anden oplæring’. Boligorganisationen skal endvidere indberette håndværkerudgifterne. Fonden måler for perioden, der strækker sig fra byggepladsens etablering til afleveringen. Man skal desuden huske at registrere, hvis boligorganisationen har et samarbejde med nogen ang. uddannelse eller beskæftigelse.

Tidskode: 00.06.40
Anita Pedersen viser, hvordan man konkret indberetter til lærlingeindberetningen. Man finder lærlingeindberetningen under ’Selvbetjening’ på Landsbyggefondens hjemmeside. Man skal først logge ind. Her anbefales det, at man anvender MIT-ID Erhverv, da NEM-ID lukker ned i slutningen af oktober 2023. Hvis man ikke selv har en rettighed, skal man kontakte sin lokale LRA-administrator i boligorganisationen. Det er typisk personer, der sidder i IT-afdelingen eller administrationen. Dette afhænger typisk af organisationens størrelse og indretning.

Den første side man ser som administrator, er en liste med alle de boligorganisationer, som man administrerer for og kan indberette på vegne af. Man kan herefter trykke på en boligorganisation. Hvis man logger på som en boligorganisation, vil man automatisk blive sendt til den næste side efter login. På siden kan man se antallet af sager og de sager, som man skal indberette på. Ved hver sag kan man se om organisationen har fået Skema A eller Skema B. Sager med Skema A er dog ikke relevante. Påmindelsesmails fra fonden vil være på sager, der har fået Skema B eller Skema C.

Man vælger herefter en sag. Herefter skal man indtaste dato for etablering af byggeplads og Skema B-summen (inkl. byggeplads og moms). Man skal herefter bekræfte indberetningen. Efter opretningen af indberetningen møder man en ny side, hvor man kan se det beregnede benchmark, som man bliver målt op imod i den konkrete sag. Man skal herefter trykke ’Lav indberetning’. Nu kan man indberette et eventuelt samarbejde. Dette skal kun indberettes én gang. Længere nede på siden kan man se indberetningsperioderne. Perioden gælder for et helt år og man skal først indberette, når året er udløbet. Man skal ikke indberette nu for sager, der er påbegyndt i 2023 – det er først næste år. Skriv en mail, hvis du er i tvivl.

Tidskode: 00.10.57
Anita Pedersen viser herefter, hvordan sager, der er påbegyndt i 2020 og 2021 indberettes i portalen – i antal årsværk. Man afslutter med at trykke ’Gem ændringer’. Indberetningen er dog først foretaget, når man fra forsiden vælger ’Indsend indberetning til LBF’. Under den enkelte sag er det også muligt at se historikken for indberetning.

Når sagen skal afsluttes, så skal I vælge ’Afslut hele sagens indberetning’ – og så lukkes hele sagen ned og der er ikke mere at registrere på den enkelte sag. Denne status for sagen vil efterfølgende fremgå af boligorganisationens forside. Anita henviser afslutningsvis til systemets brugervejledning, hvor man typisk kan finde svar, samt til de infobokse, der findes rundt omkring i systemet.

Tidskode: 00.15.01
Anita Pedersen besvarer spørgsmål fra chatten. Hun svarer bl. a. på spørgsmål til fordyrede projekter, om mulighed for ekstern rådgivning, forskellen på hovedentreprise og totalentreprise ifm. lærlingeindberetningen.

Tidskode: 00.25.46
Lars Græsborg Mathiasen præsenterer Mette Kristensen, der er seniorprojektchef hos Byggeherreforeningen. Han spørger hende bl. a. til, hvor Byggeherreforeningen er henne i forhold til lærlinge på byggepladserne i de almene boliger.

Tidskode: 00.27.31
Mette Kristensen fortæller om to kommende ERFA-seminarer om lærlingeindsats, der vil blive afholdt i januar 2024. Disse foregår i henholdsvis Aarhus og København.

Tidskode: 00.28.56
Lars Græsborg Mathiasen spørger Mette Kristensen om, hvad hun tænker om de spørgsmål, som de har modtaget i chatten. Hun bekræfter, at de i høj grad er genkendelige – det er den samme type spørgsmål, hun bliver mødt med. Så hun opfordrer til, at landets boligorganisationer er tidligt ude ifm. planlægning, dialog og opfølgning.

Tidskode: 00.30.03
Anita Pedersen besvarer de resterende spørgsmål fra chatten.

Tidskode: 00.32.30
Lars Græsborg Mathiasen takker af for i dag.

Download præsentation fra webinaret. 

 

OBS: alle spørgsmål og øvrige henvendelser bedes rettes til postkassen bystrategiskfunktion@lbf.dk

Ordforklaringer

Regulativ

Landsbyggefondens regler udstedt i medfør af loven vedrørende bl.a. indbetalinger til Landsdispositionsfonden, støtte til opretning/renovering, særlig driftsstøtte og tilskud til forbedrings- og opretningsarbejder.