Almenstyringsdialog
Almenstyringsdialog.dk er et redskab for dialogen mellem kommuner og boligorganisationer. Her kan du indberette dokumentationspakker.
Generelt om styringsdialog og Almenstyringsdialog.dk
Et centralt element i styringsmodellen for den almene boligsektor fra 2009 er, at der afholdes mindst et årligt tilbagevendende styringsdialogmøde mellem kommune og boligorganisation. Styringsdialogen tager udgangspunkt i en dokumentationspakke fra boligorganisationen. Reglerne om indførelse af styringsdialog som redskab i samarbejdet mellem det kommunale tilsyn og boligorganisationerne trådte i kraft den 1. januar 2010.
Der skal både føres styringsdialog, når boligorganisationen er en almen boligorganisation med egne afdelinger og når boligorganisationen er en almen administrationsorganisation.
Boligorganisationerne skal årligt indsende dokumentation til kommunen til brug for styringsdialogen. Den samlede dokumentationspakke udgøres af en styringsrapport, afdelingsskemaer og boligorganisationens regnskabsmateriale, herunder regnskabsspørgeskema, årsberetning og revisionsprotokol samt resultater af eventuelle relevante analyser.
For at sikre den mest effektive indberetning af boligorganisationernes styringsrapporter mv. til kommunerne skal dette ske via IT-platformen Almenstyringsdialog.dk. Landsbyggefonden har i samarbejde med ministeriet og kommunerne stået for at få udviklet den landsdækkende IT-platform, som samler, behandler og præsenterer de enkelte elementer i dokumentationspakken. Driftsansvaret varetages af Landsbyggefondens Center for Almen Analyse.
Boligorganisationer og kommuner skal anvende NemId ved log-in på Almenstyringsdialog.dk.
Ministeriet har udgivet vejledningsmaterialer, som kan findes nedenfor samt på Almenstyringsdialog.dk.
Vejledninger til brug af systemet
Landsbyggefonden har udarbejdet tre brugervejledninger til Almenstyringsdialog.dk:
- En til boligorganisationerne
- En til kommunerne
- En til den offentlige adgang.
Udfyldelse af boligorganisationernes styringsrapporter sker elektronisk ved, at den enkelte boligorganisation logger på IT-platformen og udfylder og besvarer en række spørgsmål og oplysninger i en fortrykt skabelon for det enkelte år. I styringsrapporten mv. indgår desuden en række forudfyldte nøgletal og benchmarks hentet fra bl.a. Landsbyggefondens regnskabsdatabase, stamdatabase, Huslejeregisteret, Bossinf, Ministeriet mv. Boligorganisationen fremsender elektronisk dokumentationspakken til den tilsynsførende kommune via IT-platformen.
Kommunen
Kommunen kan via Almenstyringsdialog.dk følge status for arbejdet med dokumentationspakken samt hente det fremsendte materiale til brug for dialogmøderne. Kommunen skal i Almenstyringsdialog.dk elektronisk fastsætte indberetningsfristen for fremsendelse af dokumenationspakkerne, samt uploade redegørelser mv. fra afholdte dialogmøder.