Ydelsesstøtte til digitale løsninger (Grøn Boligaftale)

I forbindelse med Grøn Boligaftale 2020 er der i perioden 2021-2026 afsat investeringsrammemidler i bæredygtigheds- og digitaliseringspuljerne til at udvikle, afprøve og implementere nye digitale løsninger i almene renoveringer, der kan understøtte den grønne omstilling i byggeriet.

Fakta om puljen

Ansøgningsfrist: Løbende ansøgninger.

Forventet bevilling: 3-4 måneder efter indsendt ansøgning.

Midler: 40,4 mio. kr. samlet for årene 2021-2026. I året 2023 er midlerne på 8,0 mio. kr.

Formålet: Der ydes ydelsesstøtte til udvikling, afprøvning og implementering af nye digitale løsninger.

Hvem kan søge?: Ansøgeren og aftaleparten er en almen boligorganisation på vegne af en boligafdeling.

Hvad kan der søges ydelsesstøtte til?

Der kan søges om ydelsesstøtte til lån til finansiering af demonstrations- og forsøgsprojekter, som udvikler og udbreder nye digitale løsninger, hovedsageligt i forbindelse med renoveringssager, der i øvrigt er støttede. Støtten kan kombineres med andre støtteordninger i puljerne under Grøn Boligaftale.

Det er dog en betingelse, at arbejderne ikke vil kunne opnå støtte gennem den almindelige renoveringsstøtte.

 

Hvordan ansøger man? 

Ansøgning oprettes på Driftsstøtteplatformen ved oprettelse af sagstype ”Digitalisering".

Ved ansøgninger relateret til eksisterende helhedsplan oprettes også ny ansøgning. Ansøgningen kan kombineres med andre puljeansøgninger, men skal ansøges separat.

Ansøgeren og aftaleparten er en almen boligorganisation på vegne af en eller flere boligafdelinger.

Ansøgninger til puljen kan også være fra tidligere tilskudsmodtager fra anden pulje under Grøn Boligaftale.

 

Hvordan prioriteres der blandt de indkomne ansøgninger?

Tildeling vil ske til de projekter, som i størst mulig grad medvirker til at styrke vidensgrundlaget og udbredelsen af nye digitale løsninger. De støttede projekter har det største potentiale for en bred forankring og er adapterbare.

Der lægges samtidig vægt på, at projekterne er udtryk for nytænkning, og skalerbare indenfor et tidsperspektiv på ca. 5 år.

(Læs uddybende i administrationsgrundlaget og ansøgningsvejledningen)

 

Hvordan foregår udbetalingen?

Der gennemføres skema ABC på driftsstøtteplatformen og i BOSSINF-renovering.

Støttemidlerne udbetales som ydelsesstøtte til støttede lån efter de sædvanlige regler herom.

Ordforklaringer

Boligafdelinger

Byggeri med boliger tilhørende almene boligorganisationer. En afdeling er økonomisk uafhængig af andre afdelinger og af boligorganisationen. En boligafdeling kan indeholde erhvervs- og institutionsarealer.

Helhedsplan

Det er en forudsætning for at opnå renoveringsstøtte og driftsstøtte mv. fra fonden, at der foreligger en helhedsplan for det pågældende boligområde. Helhedsplanen udarbejdes med henblik på at opnå en samlet langsigtet helhedsorienteret løsning af alle boligafdelingens eller boligområdets problemer, herunder byggeteknisk, boligsocialt og økonomisk.

Kontaktperson

Iben Marie Lehm

Byggeteknisk konsulent, Byggeteknisk Team

Iben Marie Lehm er byggeteknisk konsulent i fondens Afdeling for Renovering og Byudvikling.

Iben er sagsbehandler på renoveringsstøttesager og deltager i besigtigelser, drøftelser af projektbaggrund, løsningsforslag, samt af de økonomiske rammer for den enkelte sag. Iben medvirker i fondens interne og eksterne projekter.