Organisation

Landsbyggefonden er en selvejende institution med hjemsted i København. Vi støtter og udvikler alment boligbyggeri gennem forskellige låne- og tilskudsmuligheder til landets boligorganisationer. Fonden udarbejder også analyser af den almene boligsektor og driver en række IT-platforme.

Fonden ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. Formanden for bestyrelsen og 4 andre medlemmer af denne vælges af Boligselskabernes Landsforening. 2 medlemmer af bestyrelsen, som skal være boligtagere i alment byggeri, vælges af Lejernes Landsorganisation i Danmark. 1 medlem vælges af Kommunernes Landsforening og 1 medlem vælges af Københavns og Frederiksberg kommuner i fællesskab. Alle valg sker for 4 år ad gangen.

 

Bestyrelse

  • Jens Elmelund, København, formand
  • Bjarne Larsson, København
  • Axel Larsen, Slagelse
  • Jette Egebjerg, Nyborg
  • Ulla K. Holm, Skive
  • Hans Agerup, Herning
  • Niels Kristian Hansen, Birkerød
  • Elisabeth Grüner, København
  • Stine Johansen, København

 

Fonden har en selvstændig administration, der ledes af en direktion bestående af en administrerende direktør og en driftsdirektør.

Direktionen

Bent Madsen

Adm. Direktør

Steen Birkedal

Driftsdirektør

Steen Birkedal er afdelingschef for fondens Afdeling for Renovering og Byudvikling, med ansvar for fondens støtteordninger til renovering, særlig driftsstøtte m.v. Herudover er Steen ansvarlig for IT-udvikling inden for afdelingens område. Steen deltager desuden i en række udviklingsopgaver.

Landsbyggefondens afdelinger

Fonden er organiseret i fem afdelinger med dertilhørende teams.

 

Afdeling for Social Udvikling er ansvarlig for Landsbyggefondens udvikling, finansiering og rammesætning af sociale indsatser, som omfatter boligsociale helhedsplaner, sociale effektinvesteringer samt understøttelse af en socialt bæredygtig udvikling af udsatte by- og boligområder. Herudover er afdelingen ansvarlig for implementering af fondens videns- og forskningsstrategi.

 

Læs mere om boligsociale indsatser

 

Administrationsafdelingen er ansvarlig for grundkapital, trækningsret,  indberetning af lån, boligportal/huslejeregister og danmarkbolig.dk, økonomistyring og - rapportering, kapitalforvaltning, LBF stamdata, tinglysning, pligtmæssige bidrag, lønadministration samt ansvaret for tværgående koordinering af udviklingsprojekter, herunder registrering af tilgængelighed og universelt design.

 

Besøg selvbetjeningsløsningerne

 

Afdelingen for Almen Analyse er ansvarlig for garantiordning for afdelingsmidler, elektronisk regnskabsindberetning, regnskabsdatabasen, almen styringsdialog, benchmarking, temaundersøgelser og analyser, samt foretager regnskabsgennemgang og yder vejledning i regnskabsspørgsmål m.m., herunder IT-værktøjer som fx Regnskabsdatabasen og Tvillingeværktøjet.

 

Læs mere om Almen Analyse

 

Afdeling for Renovering og Byudvikling er ansvarlig for Landsbyggefondens bystrategiske samarbejde med boligorganisationer, kommuner og andre parter. Afdelingen varetager desuden sagsbehandlingen vedrørende renoveringssager, driftsstøtte og huslejestøtte, og yder sekretariatsmæssig bistand til bestyrelse og direktion.

 

Læs mere om bystategiske indsatser

 

Kommunikationsafdelingen er ansvarlig for formidling af Landsbyggefondens arbejde og står bl.a. for fondens eksterne kommunikation via hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve, pressen, konferencer mv. Kommunikationsafdelingen arbejder desuden med den kommunikative sparring og rådgivning af fondens medarbejdere og eksperter.

 

Besøg vores presserum