Indberetning til boligportal (huslejeregister)
Med denne portal kan du indberette og kontrollere data, der blandt andet bruges af Udbetaling Danmark til fastsættelse af boligstøtte. Endvidere bruges de indberettede data i søgeportalen DanmarkBolig.
Boligportal (huslejeregistret)
Boligportal (huslejeregistret) er den centrale database over almene boliger, hvor Udbetaling Danmark henter oplysninger om husleje, vedligeholdelse og lignende. Udbetaling Danmark bruger oplysningerne til at fastsætte og udbetale boligstøtte til lejerne i de almene boliger. Læs mere om samspillet med Udbetaling Danmark nedenfor.
Oplysningerne i boligportal (huslejeregistret) anvendes også af boligportalen DanmarkBolig.dk samt til opgørelsen over de tomgangsledige boliger, Landsbyggefondens statistik om ledige boliger.
Sådan findes hjælp og vejledning
Fejl eller mangler i boligportal (huslejeregistret) eller på DanmarkBolig.dk kan være udtryk for problemer på flere forskellige niveauer:
- bolig(er) mangler i boligportal (huslejeregistret) eller har forkert antal rum eller areal =>
gå til selvbetjeningen til LBF stamdata for at få vejledning i fejlrettelse. - en borger eller Udbetaling Danmark henvender sig om fejl i boligstøtten =>
nedenfor på denne side kan man finde FAQer med tips til, hvordan fejlen identificeres og rettes. - en eller flere boliger optræder fejlagtigt som tomgang på Danmarkbolig.dk - eller der opleves andre fejl eller mangler på boligportalen =>
gå til selvbetjeningen til DanmarkBolig for at få tip til, hvordan fejlen rettes.
Ordforklaringer
Boligportal
Internetbaseret portal, som giver boligsøgende en indgang til samtlige almene boligorganisationers boliger www.danmarkbolig.dk.
Huslejeregister
Et register som indgår i boligportalen og bl.a. danner grundlag for udbetaling af individuel boligstøtte.
Hjælp og vejledning
Se brugervejledninger til systemet
LBF har udarbejdet brugervejledninger til boligportal (huslejeregistret), hvor du kan finde svar på spørgsmål om adgang og indberetning til registret:
Den aktuelle udgave af Huslejeregistret er version 4.0, som er omfattet af vejledningen Brugervejledning version 1.3 fra oktober 2021. Bemærk, at de ældste vejledninger nedenfor er udsendt i forbindelse med idriftsættelsen af Huslejeregistret, version 1.0 primo 2013.
- Brugervejledning (version 1.3, 7. oktober 2021)
- Brugervejledning - manuel indberetning inkl. alle ændringer (version 1.2.2, maj 2017)
- Brugervejledning - detaljeret gennemgang af website til manuel indberetning (version 1.2.1, juni 2013)
- Brugervejledning - primært om adgang til indberetning via website eller webservice (udsendt som tillæg til LBF Orienterer 592) fra januar 2013, hvor boligportal (huslejeregistret) åbnede for indberetning.
Nyhedsbrev for huslejeregistret
LBF udsender et nyhedsbrev til dig, der arbejder med indberetning til boligportal (huslejeregistret) – fx fra en administrativ eller teknisk indgangsvinkel.
Formålet med nyhedsbrevet er at gøre aktuelle informationer om boligportal (huslejeregistret) lettilgængelige for alle involverede samt at få en direkte kanal, hvor vi kan advare om generelle fejl og mangler i de indberettede data.
Du finder en liste over de tidligere udgaver af nyhedsbrevet nedenfor under 'Yderligere information'.
Centralt huslejeregister
I 2013 overtog ”Udbetaling Danmark” ansvaret for fastsættelse og udbetaling af den individuelle boligstøtte. I forlængelse heraf etableres et centralt huslejeregister, hvorfra Udbetaling Danmark kan trække data relateret til boligen med betydning for boligstøtten (jf. ansøgningsskema om boligstøtte, sektion B).
Det er besluttet, at det nye huslejeregister oprettes i Landbyggefondens regi som en udbygning til den eksisterende DanmarkBolig indberetning.
Yderligere information
Regulativ om boligportalen DanmarkBolig.dk
Snitfladebeskrivelser
Boligportal (huslejeregistret) Nyhedsbrev (tidligere udgaver)
LBF Orienterer - med relation til boligportal (huslejeregistret)
Se film om enhedsadministration
FAQ om indberetning til boligportal (huslejeregistret)
Hvordan indberettes særlige ydelser?
Hvordan indberettes forbrugsafgifter?
Hvornår og hvordan indberettes tomgangsledighed?
Hvornår og hvordan foretages handicapregistrering?
Om samspillet med UdbetalingDanmark
Udbetaling Danmark bruger data fra boligportal (huslejeregistret) til at beregne boligstøtten for beboere i de almene boliger. Det er meget vigtigt, at man som boligorganisation er opmærksom på at indberette evt. regulering af boligudgifter, nye lejere eller andre ændringer med relevans for boligstøtten til boligportal (huslejeregistret) så snart disse er endeligt vedtagne eller juridisk gyldige (fx skal en lejekontrakt være underskrevet, før denne indberettes).
Beboeren kan ansøge om boligstøtte ved at logge på borger.dk med sin nemID. Borger.dk trækker data fra henholdsvis CPR-registret og boligportal (huslejeregistret) i løbet af ansøgningsprocessen.
Hvis boligorganisationen har indgået kontrakt med Udbetaling Danmark, vil udbetalingen af boligstøtten gå direkte til organisationen, som efterfølgende giver beboeren et tilsvarende nedslag i huslejen. Hvis en sådan aftale ikke haves, udbetales støtten direkte til beboeren.